Kupcy z Osaki – recenzja

W Epoce Edo, higaki kaisen (statki handlowe) były wykorzystywane do transportowania towarów do Edo (obecnie Tokio), centrum politycznej siły w Japonii. Tam, Fudasashi (handlowcy) czekali na wyładunek różnego rodzaju dóbr z Osaki, centrum kupieckiego Japonii. Każda udana dostawa do Edo, będzie bardzo hojnie opłacona. Kto z was zyska najwięcej na tej niestrudzonej pracy? Ruszamy w podróż z Kupcy z Osaki!

Kupcy z Osaki

Kupcy z Osaki

Czas gry: 30 minut
Wydawca: Cube Factory of Ideas
Wiek: 10+
Liczba graczy: 2-4
Mechanika: zarządzanie ręką
Tematyka: Japonia, kupcy

Zawartość gry:

  • plansza do gry
  • 108 kart
  • 48 żetonów osiągnięć
  • 4 drewniane statki
  • znaczniki kupców 4
  • 4 znaczniki rezerwacji
  • instrukcja

Wykonanie


Najlepiej tutaj zacząć od samego pudełka, które jest średniego rozmiaru, wykonane z bardzo twardej tektury. Nawet przy ciężkiej podróży, czy upadku pudełko nie powinno się zniszczyć. Posiada również świetną grafikę, która od razu przyciąga wzrok. W środku znajdziemy bardzo ciekawie zaprojektowaną planszę, która jest bardzo przyjemna w dotyku. Na jej bardzo ładnie zaprojektowanej grafice znajdziemy pola przystanków dla naszych statków, a na drugiej części pola na karty i symbole, gdzie mamy umieścić rynek i farmę – wszystko jest jak najbardziej czytelne.

Oprócz tego znajdziemy standardowej jakości tekturowe żetony osiągnięć, oraz drewniane pionki i statki. Głównym jednak elementem są karty w czterech różnych kolorach. Na nich znajdziemy interesująco wykonane rysunki dóbr, wartość monet i wartość ubezpieczenia. Wszystko tutaj jest również bardzo czytelne i jasne, jednak problemem może być ich jakość. Są one bardzo miękkie, szybko się wyginają i deformują. Poza tym jednym drobnym minusem wszystko wygląda naprawdę przyzwoicie.

Kupcy z Osaki_żetony


Przygotowanie do gry


Aby rozpocząć rozgrywkę w Kupcy z Osaki, należy potasować karty dóbr i położyć je w odpowiednim dla nich miejscu. Następnie, należy dobrać 5 kart i położyć je odkryte w wierszu na prawo od rynku. Obok pola farmy należy położyć kolejne 3 odkryte karty. Na pierwszym polu podróży kładziemy również 4 statki, które będą podróżować z Osaki do Edo. Aby wybrać gracza rozpoczynającego, każdy gracz dobiera i pokazuje karty ze stosu doboru, karta po karcie, aż suma ich kart nie wyniesie 8 lub więcej. Te karty tworzą pierwszą rękę. Gracz, który dobrał karty o najmniejszej wartości, jest pierwszym graczem. W przypadku remisu zaczyna gracz o najmniejszej liczbie kart. Zaczynając od pierwszego gracza i idąc w kierunku ruchu wskazówek zegara, każdy gracz bierze jeden dowolny żeton osiągnięć.karty towarów


Kupcy


Podczas gry w Kupcy z Osaki gracze będą zdobywać towary, pieniądze, a na koniec wymieniać je na punkty. Gracz w swoim ruchu ma 3 możliwości.
Pierwszą z nich jest kupno dóbr. Gracz musi wydać monety ze swojej ręki, aby kupić dobra z rynku. Ich suma musi być równa lub większa niż wartość wszystkich kart na rynku. Kiedy któryś z graczy kupuje dobra, statki o odpowiednich kolorach poruszają się naprzód o jedno lub dwa pola.

Odpowiednie ruchy:

  • tylko jedno dobro danego koloru zostało kupione, odpowiedni statek płynie o jedno pole w przód;
  • dwa lub więcej dóbr zostały kupione, odpowiedni statek płynie o dwa pola do przodu;
  • statek dotrze do Edo, następuję wypłata zysków, ale o tym w dalszej części recenzji.

Drugą akcją jest zebranie monet. Należy wziąć jedną kartę z rynku i dodać ją do swojej ręki.
Ostatnią dostępną akcją jest rezerwacja. Gracz kładzie swój drawniany pion na jednej karcie z rynku lub farmy. Zarezerwowana karta nie może zostać kupiona, ani zabrana jako monety przez innych graczy. Rynek i farma muszą zostać uzupełnione za każdym razem, gdy gracz kupił dobra z rynku, lub na początku tury gracza rynek jest pusty, lub zawiera tylko karty zarezerwowane przez innych graczy.

Kupcy z Osaki mapa

 


Sprzedaż towarów


Tak jak wcześniej wspominałem, kiedy jeden lub więcej statków dopłynie do Edo, następuje wypłata zysków. Wszyscy gracze muszą sprzedać cały swój towar odpowiedniego koloru, aby zdobyć punkty zwycięstwa. Dobra tego samego rodzaju tworzą zestawy. Cena towaru odpowiada wartości najdroższej karty. Teraz, należy przemnożyć tę wartość przez liczbę kart w danym zestawie. Wynik zostaje zaokrąglony w górę do pełnej 5. Za każde 5 punktów gracz otrzymuje jedną kartę jako PZ. Dodatkowo, jeśli gracz posiada żetony osiągnięć, należy je uwzględnić podczas liczenia wartości najdroższej karty. Do tej wartości dodajemy liczbę żetonów tego samego rodzaju. Za każdym razem podczas wypłaty zysków, w której zdobyłeś PZ, dostajesz 1 żeton osiągnięć odpowiedniego koloru. Podczas każdej wypłaty, każdy statek znajdujący się na polu Enshunada zostaje zatopiony. Każdy gracz odrzuca cały towar w tym samym kolorze co zatopione statki. Możliwe jest wcześniejsze zabezpieczenie danych dóbr za pomocą ubezpieczenia.

Ubezpieczenie statków

Gracz musi odrzucić z ręki kartę, która posiada jedną lub więcej ikon ubezpieczenia. Za każdą ikonę gracz ma możliwość ubezpieczenia jednego dobra tego samego koloru, co odrzucona karta. Statki po wypłacie zysków wracają do Osaki, a zatopione cofają się do Anori. Gra kończy się, gdy jeden z graczy posiada 8 lub więcej żetonów osiągnięć. Gracz z największą liczbą PZ wygrywa grę.karty i żeton


Recenzja gry Kupcy z Osaki


Kupcy z Osaki to bardzo miła pozycja, niski próg wejścia oraz kompaktowe pudełko wykonane z wielką starannością. Twórcy mogliby jednak przemyśleć temat punktowania, bo jest dość dziwny i mało intuicyjny. Wykonanie całej gry stoi na wysokim poziomie, przymykając trochę oko na jakość kart. Sama mechanika jest dość ciekawa, bo wymaga od nas lekkiego kombinowania, jak tu pomóc sobie, a poprzeszkadzać trochę współgraczowi. Nie mam tutaj ogromnej negatywnej interakcji – jest tutaj dość ukryta. Kupcy z Osaki to dość ciekawa pozycja, którą warto się zainteresować. Równie dobrą grą tego wydawnictwa jest Knit Wit.

Plusy

  • Solidne wykonane pudełko
  • Rozmiar pudełka
  • Odczuwalny klimat

Minusy

  • Jakość kart
  • Dziwne punktowanie

Sprawdź również

Link do strony wydawnictwa

Najtaniej tutaj!

KnitWit od Cube


Dziękuję wydawnictwu Cube Factory of Ideas za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!

Cube_Factory_of_Ideas

 

 

Author: Jakub

Kuba od lat pasjonuje się grami planszowymi, grami wideo i komiksami. Przez jakiś czas pracował w sklepie z planszówkami, prowadził prelekcję, a także zajęcia z gier dla dzieciaków. Uwielbia opowiadać i dzielić się wiedzą o grach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *