Wiecie, pisanie recenzji tak ciężkich i wielkich gier nie przychodzi mi łatwo. Zawsze jest problem z dogłębnym ograniem i poznaniem możliwości gry, która oferuje tak wiele możliwości. Taką grą jest dzisiaj opisywana Kawerna, która przeleżała u mnie dłuuuugi czas zanim siadłem do pisania tego właśnie tekstu. Nie przedłużając jednak, przejdźmy do części merytorycznej tekstu, bo będzie dość długi – staram się jednak skrócić go do minimum, aby oszczędzić wam nieco czasu 🙂
Kawerna
Czas gry: 30 minut na gracza (gracz mniej ogarnięty około 45 minut)
Wydawca: Lacerta
Wiek: 12+
Liczba graczy: 1-7
Mechanika: worker placement
Tematyka: farmienie
Grę najtaniej kupisz tutaj!
Zawartość pudełka:
- 20 jasnobrązowych znaczników psów
- białe znaczników owiec
- szare znaczników osłów
- czarne znaczników dzików
- brązowe znaczników krów
- 45 brązowych znaczników drewna
- 25 szarych znaczników kamieni
- 45 czarnych (akrylowych) znaczników rudy
- 20 czerwonych (akrylowych) znaczników rubinów
- 40 żółtych znaczników zboża
- 35 pomarańczowych znaczników warzyw
- 1 żółty znacznik gracza rozpoczynającego
- 7×3 znaczników obór
- 7×5 dysków krasnoludów
- 7 dużych plansz graczy
- 1 jednostronna plansza główna z trzema wydrukowanymi polami akcji oraz polami rund
- jednostronna plansza główna z polami rund 4 do 12
- 1 dwustronna plansza główna z wydrukowanymi polami akcji dla 1 – 3 graczy
- dwustronna plansza dodatkowa z dodatkowymi polami akcji dla 5 graczy
- 1 dwustronna plansza dodatkowa z dodatkowymi polami akcji dla 3 graczy
- 4 plansze organizacyjne na żetony usprawnień
- 20 złotych monet oznaczonych „1”
- 24 złotych monet oznaczonych „2”
- 5 złotych monet oznaczonych „10”
- 1 żeton „dodatkowy krasnolud”
- 88 żetonów „1x żywność”
- 7 żetonów żniw
- 52 żetonów broni o różnej sile
- 8 żetonów wielokrotności „4x”
- 8 żetonów dóbr
- 2 żetony „8 zwierząt”
- 17 identycznych żetonów usprawnienia: Izba
- 47 różnych żetonów pozostałych usprawnień
- 8 pojedynczych żetonów Korytarz (na odwrocie: Pieczara)
- 16 pojedynczych żetonów Kopalnia rubinów (na: odwrocie Pole)
- 16 pojedynczych żetonów Łąka (na odwrocie: Małe pastwisko)
- 24 podwójnych żetonów Kopalnia rudy/Głęboki korytarz (na odwrocie: Duże pastwisko)
- 40 podwójnych żetonów Pieczara/Korytarz (na odwrocie: Pieczara/Pieczara)
- 40 podwójnych żetonów Łąka/Pole (na odwrocie: Małe pastwisko/Pole)
- 1 karta zdarzeń: Żniwa
- 12 kart z polami akcji (pola akcji dla rund: 1 do 12)
- 7 kart pomocy: Rubiny i żniwa
- 7 kart pomocy Łupy z wyprawy
- 2 karty krasnoludów dla gry w jedną lub dwie osoby
- 1 notatnik do podliczania punktów
- woreczki strunowe do uporządkowania zawartości pudełka
- instrukcja (24 strony) + dodatek do instrukcji (8 stron)
Wykonanie
Jak pewnie zauważyliście po ilości elementów, Kawerna to nie przelewki. Jakby rzucić taką grą z trzeciego piętra i spadłaby ona na kogoś, to pewnie by go zabiła. Pudełko z elementami waży ponad 3 kilogramy, tak podaje BGG i domowa waga 🙂
Otwierając pudełko znajdziemy ogromną ilość przeróżnych elementów, od planszetek, kart, drewnianych znaczników, aż do żetonów. Grubo, jest w czym wybierać. Pudełko wypraski nie posiada, a wszystko umieszczone jest w woreczkach strunowych. Oczywiście za pierwszym razem trzeba wypchnąć elementy z tektury. Wszystkie elementy są wykonane bardzo solidnie i co najważniejsze, przypominają to co przypominać mają. Nie są to po prostu kosteczki danego koloru, a odpowiednio przygotowane elementy. Zwierzęta wyglądają jak zwierzęta, rudy jak rudy itd.
Grafiki nie są jakieś mega cudowne, jednak ciekawe i według mnie pasują do gry o tematyce farmy i kopania. Są dość specyficzne i nie każdemu przypadną do gustu, to na pewno.
Rozgrywka
I teraz zaczynają się schody…dość strome. Jak przedstawić w prosty i jasny sposób 24 stronicową instrukcję euro gry autorstwa Uwe? Postaram się to przedstawić w największym skrócie, zobaczymy jak to wyjdzie.
Kawerna to gra ciężka, trudna, wykorzystująca mechanikę worker placement. Autorem gry jest Uwe Rosenberg, dla wielu znany choćby z takich gier jak Pola Arle, Uczta dla Odyna, czyli też z innych ciężkich tytułów. Kawerna jest bardzo często porównywana do Agricoli, ja niestety nie grałem, więc ciężko cokolwiek mi tutaj napisać.
Na początku trzeba zacząć od przygotowania gry, który jest długi, a w szczególności przy pierwszych rozgrywkach. Trzeba przygotować karty, żetony, plansze i różne inne cuda. Zajmuje to dużo miejsca i czasu. Około 20 minut. Grę rozpoczynamy z dwoma Krasnoludami, którzy zamieszkują jaskinię z polami obok. Będziemy powiększać nasze tereny i rozwijać się wysyłając naszych Krasnoludów do roboty.
Gra odbywać się będzie przez 12 rund, a w trakcie każdej będzie 5 faz (nowe pola, uzupełnienie zasobów, faza pracy, faza powrotu do domu i żniwa). W czasie każdej tury będziemy wykonywać wcześniej wspomniane fazy, a najważniejszą z nich jest faza pracy. Podczas niej będziemy wysyłać naszych robotników na wybrane przez nas pola akcji. Z początku tych pól będzie mało, ale wraz z czasem będziemy mieć więcej kombinacji. Podczas akcji będziemy zbierać złoża, rozwijać nasze pola, a także zajmować się zwierzętami. Możliwości jest wiele i każdy może grać jak mu się podoba.
Po 12 rundzie wyłaniamy zwycięzcę. Gracz z największą ilością punktów wygrywa.
Recenzja gry Kawerna
Kawerna to świetna gra zarówno pod względem jakości wykonania, jak i wyglądu. Należy do tych z najcięższej półki, mówię tutaj i o trudności gry i o jej rzeczywistej wadze. Wszystkie komponenty wykonane z twardej tektury, bardzo solidne, a do tego ze zrozumiałymi i jasnymi grafikami. W środku pudełka znajdziemy też sporo drewna, przypominającego odpowiednie surowce w grze. Cieszę się, że nie są to po prostu kosteczki w różnych kolorach. Wykonanie na pewno na wielki plus.
Od razu zaznaczę, że Kawerna to kolejna gra Uwe Rosenberga, czyli twardy kloc bez klimatu. Tak jak większość jego gier mamy tutaj do czynienia z euro grą, która jest sucha jak klasyczne sucharki do jedzenia.
Zadaniem graczy będzie odpowiednie wysyłanie robotników do pracy i wykonywanie odpowiednich akcji z nimi związanymi. Znacie to, prawda? Praktycznie każda gra Uwe tak właśnie wygląda. Nie można ich jednak wszystkich ładować do jednego worka.
W Kawernie oprócz wykonywana akcji, sadzenia, rozmnażania zwierząt mamy mechanikę wyprawy, która szczególnie przykuła moją uwagę. Jest to możliwość wysłania naszego krasnoluda w podróż, w celu jego „wzmocnienia” oraz zdobycia łupów. Nie zawsze są one opłacalne, dlatego odpowiednio trzeba tutaj planować, aby zmaksymalizować nasze zyski. Dzięki temu odczuwam co dostaję i jak to wykorzystać – w większości gier takiego kalibru po prostu nie ogarniam co robię i w jakim celu.
Podoba mi się też, że na samym początku nie dostajemy bomby dostępnych akcji do wyboru. Pokazują się z czasem, wraz z upływem rozgrywki, dzięki czemu gracze na początku rozwijają się w podobnym tempie i zakresie, a potem mogą iść w określone specjalizacje. Trzeba jednak mieć zawsze plan awaryjny, gdyby któryś z gracz postanowił zająć nam akcję.
Regrywalność
Regrywalność gry stoi na wysokim poziomie – nawet bardzo wysokim. Mamy tutaj sporo kart akcji oraz kombinacji. Większość rzeczy zależy też od naszych współgraczy – różne akcje, wyprawy itd. Możecie być spokojni, bo gra wystarczy na wiele bardzo ciekawych i wciągających rozgrywek.
Jeśli chodzi o czas gry to wypada tak około 30-40 minut na osobę. Nie wyobrażam sobie grania w 7 osób, bo zajęłoby to 1/3 dnia, a grałbym tylko 30 minut. Down-time spory, dlatego warto grać w składzie max 4 osobowym. Poza tym, na jakim stole zmieści się 7 osób grających w takiego molocha? 😛
Według mnie Kawerna to gra trudna, ciężka, ale warta zachodu. Grało mi się w nią bardzo przyjemnie głównie dla tego, że nie rzucało się na mnie od razu milion dostępnych akcji. Dzięki temu „poznawałem” rozgrywkę i rozwijałem się wraz z nią. Czuję, że mam wpływ na grę i to co zbieram/zdobywam. W innej grze Uwe, Uczcie dla Odyna tak tego nie odczuwałem. Jeśli szukacie dobrego eurasa, to Kawerna jest dobrym wyborem.
Podsumowanie gry Kawerna
Kawerna to bardzo przyjemna i ciężka gra do grania. Ogrom możliwości może przytłoczyć, ale po kilkunastu grach tytuł nabiera pięknych rumieńców. Jeśli szukasz trudnej gry euro, to Kawerna może być tą właściwą
Plusy
- Mechanika polowania
- Regrywalność
- Akcje z czasem
- Dobra euro gra
Minusy
- Czas przy większym składzie
- Zajmuje za wiele miejsca
Przydatne odnośniki
Dziękuję wydawnictwu Lacerta za przekazanie egzemplarza do recenzji!