Intryga to kontynuacja bestsellerowej pozycji Dominion. Gry która zdobyła 18 odznaczeń jako najlepsza gra planszowa roku 2009. Dominion – Intryga jest zarówno samodzielną grą jak i dodatkiem dla 2-4 graczy, od której możecie zacząć przygodę w świecie Dominion. Jako dodatek uzupełnia zestaw o 25 nowych kart królestwa. W grze pojawiają się nowe karty zwycięstwa wykorzystujące nowe zasady, podwładni, pozwalający na wybór sposobu działania, a także wiele innych nowych postaci oraz miejsc. Zasady opisują również rozgrywkę na 6 osób. Ponadto łącząc pieniądze oraz karty zwycięstwa z obu zestawów Dominion uczestnicy dysponują wystarczającą ilością kart, by bawić się w więcej osób.
Dominion Intryga
Czas gry: 30 minut
Wydawca: Games Factory
Wiek: 13+
Liczba graczy: 2-4
Mechanika: deck building, zarządzanie ręką
Tematyka: królestwo
Zawartość pudełka:
- 500 kart
- instrukcja
Wykonanie
Zaczynając od samego pudełka, które jest dość sporych rozmiarów możemy się natknąć na dość ciekawą okładkę. Z tyłu naszego pudełka znajdziemy krótki zarys fabuły, który bardziej przybliży nas do całej serii Dominion, a szczególnie do tej odsłony.
Gra Dominion: Intryga zawiera dokładnie taką samą ilość kart, co podstawowa odsłona serii. Nie różnią się one sposobem wykonania oraz kolorystyką. Patrząc na ciekawą grafikę na okładce, grafiki na kartach mogą nas odrzucić. Są one rysowane przez inne osoby w innym stylu, w innym klimacie i innej kolorystyce. Jest to ogromna wada, która bardzo mnie zniechęciła. Granie stosunkowo brzydkimi kartami nie należy do najciekawszych. Z tych wszystkich kart możemy wyróżnić parę rodzai:
- 48 zielonych kart zwycięstwa, które będą nam dawać punkty na koniec gry;
- 26 kart to karty separatorów, które mają służyć do losowego wybrania zestawów kart (nigdy z tego nie skorzystałem);
- 130 złotych kart skarbów, dzięki którym będziemy mogli kupić nowe karty;
- 30 fioletowych kart klątw, które w przeciwieństwie do kart zwycięstwa będą nam odejmować punkty
- 258 kart królestwa, jest ich w sumie 25 różnych zestawów
- 7 pustych kart
Wszystkie nasze karty, które są wykonane dobrze (przymykając oko na grafiki), będziemy trzymać w bardzo dobrze zaprojektowanej wyprasce. Każdy zestaw kart posiada swoją oddzielną przegródkę, co znacząco usprawnia przygotowanie do gry. Oprócz tego wybieranie zestawów na rozgrywkę będzie szybsze i wygodniejsze. W jej środku znajdziemy również spis treści kart, co znacząco usprawni znalezienie odpowiedniej przegródki.
Wszystko bardzo dobrze się prezentuje, jednak największą dla mnie wadą są różne grafiki różnych autorów. Innym problemem, który może przeszkadzać niektórym graczom jest fakt, że wypraska spełnia swoje zastosowanie tylko dla niezakoszulkowanych kart.
Zasady
Zasady Dominion: Intryga są identyczne do tych, jakie mamy w podstawowej grze, jednak przybliżę dla tych, którzy tej gry nie znają. Grę w Dominion wygrywa gracz, który posiada w swojej talii najwięcej punktów z kart zwycięstwa. Aby zwiększyć ich ilość podczas gry należy kupować karty, na których są one przedstawione (zielone karty).
Przed rozpoczęciem każdej rozgrywki należy przygotować odpowiednie zestawy kart. W całej grze Dominion znajdziemy 25 różnych zestawów kart królestwa, jednak w trakcie gry, korzystać będziemy tylko z 10. Robimy to w dowolny sposób, dlatego każda gra będzie inna od reszty. Decydując o dostępnych kartach, możemy wybierać świadomie, lub losowo. Wszystko zależy od naszej wyobraźni. Dodatkowo kładziemy karty klątw, karty zwycięstwa oraz skarbów tak, aby wszyscy mieli do nich dostęp. Początkową talię gracza stanowią 3 karty posiadłości, oraz 7 kart miedziaków, co również trzeba przygotować. Podczas tury gracz w trakcie swojej kolejki rozgrywa po kolei trzy fazy:
- Akcji;
- Kupna;
- Porządków.
W każdej turze gracz rozpoczyna z zestawem pięciu kart na ręce, oraz możliwością jednego zakupu oraz rzucenia jednej karty akcji. W trakcie pierwszej fazy możemy wyrzucać z naszej ręki karty akcji, aby dostać określone bonusy. Podczas niej możemy rzucać wiele kart, jeśli posiadamy więcej możliwości na rzucenie kart. Następną akcją jest faza zakupu, w której możemy kupić karty dostępne na stole ponosząc odpowiedni koszt w postaci wartości kart skarbów w ręce. Karty dają nam różne zdolności, dodatkowe zakupy, akcje, a nawet atakowanie innych graczy.
Synergie
Połączenie kart i synergia pomiędzy nimi pozwala nam stworzyć świetne combosy. Wszystko zależy od nas jak stworzymy naszą talię. Po rozegraniu fazy akcji i kupna przechodzimy do ostatniej części – porządków. Odrzucamy wszystkie użyte karty akcji, kupione karty oraz te, które zostały nam na ręce na stos kart odrzuconych. Teraz dobieramy 5 nowych kart i możemy być gotowi na naszą następną kolejkę. Jeśli skończy się nam stos kart, tasujemy stos odrzuconych i tworzymy nowy do dobierania. Gra kończy się, gdy wyczerpią się 3 dowolne stosy, lub wyczerpie się stos kart prowincji. To cała filozofia! Już umiecie grać w Dominion!
Nowości w Intrydze
Pierwszą i najbardziej charakterystyczną nowością w tej odsłonie są hybrydy. Jest to połączenie dwóch rodzajów kart w jedną. Znajdziemy ich w rozszerzeniu w sumie 3 sztuki: Westybul, Szlachta i Harem i każda z nich jest zarówno kartą zwycięstwa, jak i kartą innego typu. Jest to ciekawe rozwiązanie, bo możemy czynnie używać kart zwycięstwa, które nie blokują nam ręki.
Kolejną nowością są karty wyboru, które możemy wykorzystać na różny sposób w zależności od sytuacji. W podstawowej odsłonie gry zagrywaliśmy kartę i robiliśmy określoną z góry akcję, a teraz mamy możliwość kontroli. Niektóre karty pozwalają nam również wybrać 2 z 4 opcji, co jeszcze bardziej pozwala na większe combosy w zależności od naszej posiadanej ręki.
Dodatkowo gra oferuje karty bardziej losowe. Przykładem może być karta Studnia Życzeń. Posiada swoje określone akcje, a ponadto możemy zyskać coś jeszcze odpowiednio zgadując. Takie karty wprowadzają jeszcze większy zamęt i losowość.
Bardzo podoba mi się możliwość łączenia podstawki i Intrygi w jedno, co pozwala na grę w 5 i 6 osób. Połączenie tych dwóch zestawów zwiększa możliwości i oczywiście regrywalność. W instrukcji znajdziemy również zalecane i polecane zestawy kart w połączeniu z pierwszą odsłoną.
Recenzja gry Dominion Intryga
Na samym starcie powiem, że stając przed wyborem między podstawową odsłoną gry, a Intrygą wybrał bym podstawkę. Karty bardziej mi się bardzie podobały pod względem wizualnym oraz zdolności, ale to nie wszystko.
Po paru partiach w jedną i drugą część bardziej przekonała mnie do siebie podstawowa odsłona. Sam deckbuilding jest dość losowy, jednak da się go kontrolować w jakiś sposób – tutaj mamy jeszcze więcej kart które zwiększają losowość. Przykładem może być Maskarada lub wcześniej wspomniana Studia Życzeń.
Znajdziemy tutaj więcej kart ataku, za którymi średnio przepadam. Jest to szczególnie irytujące jak gra się na osobę lubiącą negatywną interakcje. Sama w sobie gra nie jest jednak zła i mogę ją polecić. Nowe opcje, zdolności zwiększają możliwości i poziom zabawy. Świetnym rozwiązaniem jest to, że może być to samodzielna gra, oraz dodatek. Połączenie dwóch różnych zestawów kart daje świetne połączenie oraz możliwości. Gra w 5 i 6 osób jest również świetną opcją.
Podsumowanie gry Dominion Intryga
Jeśli chcecie zacząć zabawę z serią Dominion poleciłbym jednak podstawową odsłonę. Jeśli już ją posiadacie, albo po prostu lubicie wszystkie części z serii Domionion to polecam każdemu.
Plusy
- Spójność z podstawową odsłoną Dominion
- Nowe ciekawe mechaniki
- Wiele nowych zestawów kart
Minusy
- Nadal bardzo sucha
- Bardzo różne grafiki, co mnie osobiście odrzuca
Sprawdź również
Dominion II edycja od Games Factory
Dziękuję wydawnictwu Games Factory za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!